Menurut Kraus 1990, bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu.
Carr pula dalam teorinya mengatakan bahawa main adalah penting kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masing-masing.
Dari aspek psikologi pula, terapi main memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperolehi perasaan dan mengawal keadaan yang dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar.
Tujuan terapi bermain
- mengurangkan masalah tingkah laku
- meningkatkan komunikasi
- mempu menilai diri sendiri
- meningkatkan keupayaan mempercayai seseorang
Kelebihan terapi bermain
- Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk membuat pilihan sendiri
- Membolehkan melahirkan masalah
- Terapi main membantu murid mununjukkan komitmen dan fokus yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang dijalankan.
Peraturan permainan teng teng
- Kanak-kanak melompat dengan sebelah kaki setiap satu kotak.
- Apabila tiba di bahagian kepak, kanak-kanak melompat dengan dua belah kaki.
- Kanak-kanak diminta mengambil anak patung kecil di bahagian atas teng teng tanpa melihatnya.
- Kemudian kanak-kanak akan melompat semula ke bahagian bawah.
- Permainan akan terbatal jika kaki kanak-kanak terkena garisan apabila melompat.
2. RANCANGAN AKTIVITI :
2.1 Bermain teng teng
2.2. CARA PERLAKSANAAN :
3.JENIS ALATAN DAN FUNGSINYA:
a. Lakaran teng teng kapal terbang
- Digunakan untuk kanak-kanak melompat
b. Patung kecil
- Sebagai ganjaran apabila kanak-kanak berjaya
Teng teng kapal terbang
4.1 Objektif :
- Menguatkan otot kaki kanak-kanak.
- Membantu koordinasi mata dan kaki.
- Murid dapat melakukan aktiviti dengan seronok.
4.2 Tempoh masa 30 minit
5. Gambar terapi main.
Gambar 1 : Membaling buah teng teng
Gambar 2 : Melompat di dalam kotak dengan sebelah kaki
Gambar 3 : Melompat dalam kotak teng teng dengan dua belah kaki.
ambar 4 : Mengambil anak patung.
No comments:
Post a Comment