Monday 23 July 2012

~Terapi Main~



Menurut Kraus 1990, bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan apakah hasil aktiviti itu.

Carr pula dalam teorinya mengatakan bahawa main adalah penting kepada kanak-kanak untuk meluahkan pendapat masing-masing.

Dari aspek psikologi pula, terapi main memberi peluang kepada kanak-kanak untuk memperolehi perasaan dan mengawal keadaan yang dapat membantu kanak-kanak untuk berurusan dengan realiti sebenar.

Tujuan terapi bermain
  • mengurangkan masalah tingkah laku
  • meningkatkan komunikasi
  • mempu menilai diri sendiri
  • meningkatkan keupayaan mempercayai seseorang 
Kelebihan terapi bermain 
  • Memberi peluang kepada kanak-kanak untuk membuat pilihan sendiri
  • Membolehkan melahirkan masalah
  • Terapi main membantu murid mununjukkan komitmen dan fokus yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang dijalankan.

Peraturan permainan teng teng
  • Kanak-kanak melompat dengan sebelah kaki setiap satu kotak.
  • Apabila tiba di bahagian kepak, kanak-kanak melompat dengan dua belah kaki.
  • Kanak-kanak diminta mengambil anak patung kecil di bahagian atas teng teng  tanpa melihatnya.
  • Kemudian kanak-kanak akan melompat semula ke bahagian bawah.
  • Permainan akan terbatal jika kaki kanak-kanak terkena garisan apabila melompat.

2. RANCANGAN AKTIVITI :
            2.1 Bermain teng teng
2.2. CARA PERLAKSANAAN :


3.JENIS ALATAN DAN FUNGSINYA:
a.    Lakaran teng teng kapal terbang
  • Digunakan untuk kanak-kanak melompat
b.    Patung kecil
  • Sebagai ganjaran apabila kanak-kanak berjaya


Teng teng kapal terbang

4.1 Objektif :
  • Menguatkan otot kaki kanak-kanak.
  • Membantu koordinasi mata dan kaki.
  • Murid dapat melakukan aktiviti dengan seronok.
4.2 Tempoh masa 30 minit

5. Gambar terapi main.




Gambar 1 : Membaling buah teng teng


Gambar 2 : Melompat di dalam kotak dengan sebelah kaki


Gambar 3 : Melompat dalam kotak teng teng dengan dua belah kaki.


ambar 4 : Mengambil anak patung.




No comments:

Post a Comment